Ga verder naar de inhoud

Klachtenprocedure en klokkenluidersbeleid Oost-Vlaanderen

We vinden het belangrijk om met pleegzorgers, ouders, pleegkinderen en pleeggasten een goed contact te hebben. Daarom werken we voortdurend aan de kwaliteit van onze hulpverlening.

1: klachtenprocedure

Toch kan het wel eens anders lopen dan verwacht. Je hebt bijvoorbeeld vragen of bedenkingen bij onze manier van werken of je gaat niet akkoord met bepaalde beslissingen. Laat dan zeker van je horen. Wij kunnen maar leren door te luisteren naar je bemerkingen.

1. Soms is een gesprek met je begeleider voldoende om je onvrede weg te nemen. Hij/zij zal je vragen proberen te beantwoorden of ze doorgeven aan de bevoegde personen.

2. Bedenkingen over de administratieve begeleiding kun je als pleegzorger bespreken met je begeleider. Hij/zij zal je bemerkingen doorgeven aan de betrokken administratieve medewerker. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de administratief medewerker van je regio.

3. Ben je niet tevreden over de afhandeling van je vraag of bedenking, of je wenst een klacht in te dienen, dan kun je contact opnemen met Karl Brabants, directeur hulpverlening van Pleegzorg Oost-Vlaanderen. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk. We streven naar een degelijke oplossing binnen een redelijke termijn. Je zal van ons ook een antwoord ontvangen.

4. Kan je je niet vinden in ons antwoord? Dan kan je contact opnemen met Opgroeipunt op het nummer 078 170 000 (elke werkdag, van 8 tot 20 uur), via hun contactformulier of per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel.

2: klokkenluidersbeleid

De klokkenluiderswet is een omzetting van de Europese wetgeving en handelt over de bescherming van personen die inbreuken op het Europees unierecht vaststellen. We hebben het dan onder andere over onze overheidsopdracht, bescherming van het milieu, de volksgezondheid, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en persoonsgegevens. De lijst van inbreuken kan je terugvinden in de procedure. Voor andere klachten kan je uiteraard de klachtenprocedure gebruiken.

  1. Wie kan een melding maken? Onder andere werknemers, stagiairs, medewerkers die de werkrelatie hebben beƫindigd of nog moet aanvatten, personen die bijstand verlenen aan een melding (bv. een collega, een vakbondsmedewerker), personen die verbonden zijn aan de melders en mede slachtoffer kunnen worden van represailles in een werkgerelateerde context.
  2. Een melding kan gebeuren via een intern meldingskanaal via een mailadres of via een fysieke ontmoeting bij de interne preventieadviseur. De preventieadviseur is bevoegd voor de opvolging van de melding en de verdere communicatie.
  3. Een melding kan ook gebeuren via een extern meldingskanaal. De bevoegde autoriteiten en hun contactgegevens staan in de procedure.